صفحه اصلی / آموزش کسب و کار / راهنمای انتخاب نام دامنه (دامین، دومین، Domain)

راهنمای انتخاب نام دامنه (دامین، دومین، Domain)

دامنه  کلمه ای است که به عنوان ترجمه  Domain  در فارسی رایج شده و در لغت به معنی قلمرو می باشد و در اینترنت به نام اختصاصی هر وب سایت گفته میشود. که حداقل دو بخش دارد بخش اول که قبل از نقطه می آید به انتخاب ثبت کننده و متقاضی در صورتی که قبلا ثبت نشده باشد انتخاب می شود و بخش دوم که بعد از علامت نقطه مشخص می شود  می تواند نشان دهنده مورد مصرف وب سایت یا نوع کارکرد آن باشد مثل دامنه com که برای مقاصد تجاری استفاده می شود.

 

دامنه را مرتبط با نوع فعالیت انتخاب کنید: وقتی به فکر انتخاب نام تجاری هستید، در نظر داشته باشید که نام دامنه ی شما چیست؟ هرچه نام دامنه به نام تجاری، نام محصولات یا خدمات شما نزدیکتر باشد، احتمال اینکه مشتریان بیشتری سایت شما را بیابند، افزایش می یابد. که استفاده از عبارتی که نشانگر محصول یا خدمات شماست می تواند به شکل موثرتری مشتریان جدید را جذب کند. اولویت اول را به انتخاب نام برند، به عنوان نام دامنه قرار دهید تا تجارت در فضای فیزیکی تقویت کننده تجارت در فضای الکترونیکی باشد و برعکس.

 

نوشتن و تایپ کردن نام دامنه آسان باشد: اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن بدلیل املایی یا طولانی و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می دهید. برای کلمات غیر لاتین تا حد امکان تلفظ نام با نوشتار آن مشابه باشد تا شنونده هنگام تایپ نام دچار سردرگمی نشود.

 

    نام دامنه را با کلید واژه قوی انتخاب نمایید: یک کلمه کلیدی قوی در URL یک حق امتیاز برای هر وب سایت محسوب می‌شود. این امر به افزایش رتبه وب شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک شایانی خواهد کرد. اگر آدرس url مورد نظر در دسترس نبود، می‌توانید یک پیشوند یا پسوند به کلمه کلیدی مورد نظر خود اضافه نمایید. آدرس اینترنتی که حاوی ترکیبی از کلمات کلیدی می‌باشد به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک خواهد کرد.

 

نام های مشابه و یا پسوند های رایج را ثبت کنید: اشتباهات احتمالی را که ممکن است مشتریان بالقوه در زمان تایپ آدرس شما مرتکب شوند در نظر بگیرید. اگر احتمال اشتباه وجود دارد، به فکر ساده کردن اسم باشید و یا چند نام با اشتباهات متداول تایپی را ثبت کنید تا کاربر در صورت تایپ اشتباه هم بتواند سایت شما را بیابد. و یا اگر تصور می کنید که نام دامنه انتخابی شما بخصوص از زمان شروع فعالیت وب سایت، ممکن است با پسوند های دیگر توسط افراد مختلف به ثبت برسد، همزمان با ثبت پسوند اصلی، پسوند های مهم و رایج دیگر را نیز به ثبت برسانید.

 

   به خاطر سپردن دامنه آسان باشد: همیشه نام دامنه را انتخاب کنید که سر زبان بماند و در ذهن به خاطر سپرده شود. هنگامی که شما وب سایتی با ترافیک بالا داشته باشید هیچ وقت نمی خواهید که نام دامنه وب سایت شما قابل حفظ کردن نباشد و یک بازدید کننده نتواند نام وب سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند.

 

    تا حد امکان کوتاه باشد: نام دامنه کوتاه برای حفظ کردن و تایپ کردن بسیار آسان می باشد. و برای وب سایت های تجاری و رسانه های آنلاین بسیار مهم میباشد که نام دامنه کوتاه باشد تا مردم براحتی آن را حفظ کنند و بتواند به وب سایت دسترسی سریع داشته باشند.

 

    منحصر بفرد باشد: داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب و پر بازدید کننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به حساب می آید. بنابراین هیچ وقت دامنه را انتخاب نکنید که با دامنه کسی دیگر مشابه باشد.

 

تا حد امکان از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید: استفاده از خط تیره و اعداد نام دامنه شما را به صورت شفاهی دشوار می کند و به خاطر سپردن و تایپ آن را سخت می کند. بنابراین پیشنهاد می شود سعی کنید از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید استفاده از آنها می تواند برای بازدید کنندگان گیج کننده باشد. اگر نام مورد نظر شما با تعدادی کلمات کلیدی همراه است، برای بهینه سازی بهتر در موتور جستجو، بهتر است که کلمات کلیدی را توسط خط های تیره ازهم جدا کنید.

 

 

   سعی کنید انتظارات دیگران را برآورده سازید: هنگامی که شخصی برای اولین بار نام دامنه شما را می شنود باید نام دامنه طوری باشد که آن شخص قادر باشد فورا و با دقت محتوای وب سایت شما را حدس بزند.

 

دامنه ای می توانید ثبت کنید که قبلا ثبت نشده باشد: یک نام دامنه نمی تواند برای بیش از یک شخص یا تجارت صادر شود، بنابراین اگر فرد دیگری قبلاً ایده ی شما را ثبت کرده باشد، مجبور خواهید شد به فکر نام جدیدی باشید. برای کنترل اینکه دامنه مورد نظر شما قبلا به ثبت رسیده است یا خیر، از سرویس جستجوی نام دامنه که در صفحه اصلی وب سایت  www.tashilgostar.comوجود دارد استفاده کنید.

 

استفاده از پسوند دات کام: با اینکه پسوندهای مختلفی برای دامنه موجود است، پسوندی که اکثراً از آن استفاده می شود comمی باشد، بنابراین بهتر است برای جذب بیشترین تعداد بازدیدکننده ی ممکن، به جای پسوندهای دیگر مانند net از com استفاده کنید. پسوند com مناسبترین انتخاب برای سایت های تجاری و شخصی است. net برای شرکت هایی که در توسعه و سازماندهی اینترنت فعالیت می کنند و org برای شرکت های غیر انتفاعی توصیه می شود.

 

    حقوق دیگران و قوانین کپی رایت را در نظر بگیرید: قبل از انتخاب دامنه مطمئن شوید که علامت تجاری یا هر گونه علامت ثبت شده دیگر که متعلق به غیر بوده و شما قانونا مجوز رسمی جهت استفاده از آن را ندارید در آدرس شما بکار نرفته باشد.

 

   پسوند دامنه را مرتبط با نوع فعالیت انتخاب کنید: برای نام های دامنه پسوند های مختلفی ایجاد گردیده است که آنها را به نوع کار و یا کشور خاصی نسبت می دهد. بطور مثال پسوند com برای شرکت ها و گرفته شده از Company می باشد (برای کارهای تجاری و بین المللی کاملا حق اولویت با پسوند com هست، چرا که از سایرین شناخته شده تر هست.)  net برای شبکه ها و گرفته شده ازNetwork است و ir گرفته شده از نام کشورمان Iran می باشد و شما می توانید پسوند دامنه خود را با توجه به نوع فعالیت خود انتخاب نمایید. مفهوم تعدادی از پسوند های معروف در زیر آورده می شود:

 

  • پسوند com. برای سایت‌های تجاری و عمومی
  • پسوند net. برای شبکه‌ها
  • پسوند org. برای سازمان‌ها و ارگان‌ها
  • پسوند .info. بانک های اطلاعاتی
  • پسوند name. نام شخص
  • پسوند mobi. برای موبایل و دستگاههای همراه
  • پسوند biz. تجارت
  • پسوند travel. مسافرت
  • پسوند .gov.ir برای سایت‌های دولتی ایرانی
  • پسوند  .ac.irبرای دانشگاه های ایرانی
  • پسوند .co.ir برای شرکت های ایرانی

 

زیر دامنه (ساب دامین)(پیشوند): یک زیردامنه (به انگلیسی: Subdomain)‏ خود دامنه ای است که بخشی از یک دامنه بزرگتر می باشد. ساب دامین مشتقی از دامین یا همان دامنه است. به عنوان مثال اگر آدرس سایت www.nicemarketing.ir باشد،sms.nicemarketing.ir یک ساب دامین می باشد. انتخاب پیشوند (زیر دامنه) کاملا اختیاری می باشد، اما بعضی از پیشوندها بطور پیش فرض برای دسترسی به قسمتها و خدمات خاصی از سایت شما اختصاص داده می شوند. مثلا www. برای دسترسی به صفحات سایت ftp. برای دریافت و ارسال فایل mail. برای دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی و غیره … البته دارنده یک دامنه بر روی یک پسوند مجاز به تعریف زیر دامنه ها به تعداد نامحدود می باشد. برای این منظور می بایست با سرویس دهنده سایت خود مشورت نمایید. البته رایج ترین و مورد استفاده ترین پیشوند www است چون از همه کاربرد بیشتری دارد.

 

کاراکتر های مجاز در نام دامنه انتخاب کنید:

 

  • کاراکتر های مجاز برای نام دامنه صرفاً حروف، اعداد و خط تیره می باشد.
  • وجود خط تیره فقط در بین کاراکتر ها مجاز بوده و نام نمی تواند با خط تیره شروع شده یا با خط تیره خاتمه یابد.
  • حداکثر تعداد حروف مجاز برای نامهای با پسوند com , net و org 3 الی 63 کاراکتر و برای بقیه پسوندها بیست و دو (22) کاراکتر می باشد.
  • در انتخاب حروف نمیتوان از کاراکتر Space استفاده نمود.
  • در انتخاب نام تفاوتی میان حروف کوچک و بزرگ وجود ندارد.

 

        و توجه داشته باشید که:

  •  نام های دامنه باید با استفاده از خدمات آنلاین ثبت رسمی، به ثبت برسد.
  • بطور کلی تمام قوانین حاکم بر نام تجاری، در مورد نام دامنه نیز صادق است.
  • با ثبت یک نام دامنه این نام به منزله ثبت یک آرم تجاری نیست بلکه فقط یک آدرس اینترنتی است.
  • خرید آدرس URL پر هزینه نمیباشد. بنابراین شما می توانید چند URL با کلمات کلیدی قوی خریداری کرده و آن‌ها را به دامنه اصلی وب سایت خود متصل نمایید. در نتیجه ترافیک زیادی به وب سایت اصلی شما هدایت خواهد شد.
  • دامنه های ir. را می توانید برای 1 یا 5 سال و سایر دامنه ها را می توانید برای 1 تا 10 سال ثبت و یا تمدید نمایید.
  • اعتبار دامنه خود را حتی المقدور تا یک ماه قبل از سر رسید انقضاء تجدید نمایید.
  • اولین کسی که نام دامنه را ثبت می کند صاحب آن است و دیگر کسی نمی تواند یک دامنه با آن نام ثبت کند.
  • یک نفر می تواند تعداد زیادی دامنه ثبت کند ولی جوامع اینترنتی به شدت با اینکار که نوعی احتکار نام دامنه است مخالفند
  • بعد از ثبت دامنه، آن دامنه برای مدت زمانی که ثبت کرده و هزینه آن را پرداخت کرده اید به شما متعلق خواهد بود و اگر بعد از آن زمان مذکور دامنه را تمدید نکرده و هزینه آن را نپردازید ممکن است توسط شخص دیگری به ثبت برسد و مالکیت آن از دست شما خارج شود.
  • هر چه زمان ثبت دامنه بیشتر باشد موتور های جستجو علاقه بیشتری برای دادن رتبه های بهتر به آنان دارند. اگر دامنه شما تازه ثبت شده است باید بین 6 تا 9 ماه در حالت معمولی برای رتبه های بهتر صبر کنید.

منیع : تسهیل گستر

درباره zahra samie

این مطالب را نیز ببینید!

دلایلی که کاربران سایت شما را در کمتر از ده ثانیه ترک می کنند

تا به حال شده با خود بگویید چرا افرادی در نگاه اول دکمه Back را …

4 دیدگاه‌ها

  1. ایمان حیدری

    ممنون از مطالب خوبتون از سایت بنده هم بازدید بفرمایید

  2. ریحانه ترابی

    ممنون از مطالب مفید و کاملتون…خیلی عالی بود

  3. طراحی سایت مشهد

    اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *