صفحه اصلی / آموزش کسب و کار / چند نکته ضروری در کمپین ایمیل مارکتینگ (بخش اول)

چند نکته ضروری در کمپین ایمیل مارکتینگ (بخش اول)

کمپین ایمیل مارکتینگ

نگاهی اجمالی به تاریخ ایمیل مارکتینگ  :

 

– کمپین ایمیل مارکتینگ در سال ۱۹۷۸ راه‌اندازی شد. دقیقا در زمانی که هنوز شبکه اینترنت وجود نداشت و سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه به فعالیت می‌پرداخت که بعدا به اینترنت تبدیل شد. این سازمان به صورت اختصاری Arpanet نامیده می‌شد و در سال ۱۹۹۰ برای همیشه تعطیل شد.

– تولد هات‌میل (به انگلیسیHotmail : ) در سال ۱۹۹۶ رخ داد که اولین سرویس ارسال و دریافت ایمیل شخصی بود. این سرویس توسط کمپانی مایکروسافت در سال ۱۹۹۷ خریداری شد و الان به عنوان سرویس Outlook به فعالیت می‌پردازد.

 

آخرین لوگوی هات‌مِیل در کنار لوگوی اَوت‌لوک

 

–  در سال ۱۹۹۸ سیستم امنیت اطلاعات شروع به کار کرد که خیلی روی کیفیت سیستم‌های ارسال ایمیل و در کل ایمیل مارکتینگ تاثیر مثبت گذاشت.

– قانون Can Spam در سال ۲۰۰۳ معرفی شد تا ایمیل‌های تبلیغاتی کیفیت بیشتری پیدا کنند و در آنها کمتر اسپم مشاهده شود.

–  طبق یک بررسی گسترده، حدود ۴۰% ایمیل‌های ارسالی در سال ۲۰۱۲ داخل گوشی‌های همراه باز شدند.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یک روش مستقیم بازاریابی است که در آن به واسطه ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبانمان ارائه می‌دهیم. البته ایمیل‌ها معمولا اهدافی را دنبال می‎کنند که عبارتند از:

  • افزایش ارتباط موثر یک کسب‌وکار با مشتری‌های حال حاضر و قدیمی آنها؛ به این منظور که فروش تداوم پیدا کند و وفاداری ایجاد شود.
  • ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.
  • تبلیغ دیگر کمپانی‌های شریک و دیگر برندهای خود ما درکنار ارائه محتوایی مفید.

 

ایمیل مارکتینگ مدرن، نسبت به شیوه سنتی آن مزایایی دارد که عبارتند از:

  • در ایمیل مارکتینگ مدرن، میزان بازگشت سرمایه بواسطه کمیت‌های موجود در پلتفرم‌های ارسال ایمیل‌ها مشخص می‌گردد و کافیست که فرمول محاسبه بازگشت سرمایه را بدانید.
  • در حال حاضر به خاطر شرایط بوجود آمده در ایمیل مارکتینگ و بهبود کیفیت محتواهای تولیدی، بیش از ۵۰٪ کاربران اینترنت ایمیل‌های خود  را چک می‌کنند.
  • در شیوه مدرن ایمیل مارکتینگ، امکان شخصی‌سازی ایمیل‌ها وجود دارد که به میزان زیادی روی اثرگذاری ایمیل‌ها تاثیر گذاشته‌است و همچنین می‌توانید به سادگی اطلاعات دقیق از رفتار کاربران را بدست بیاورید.
  • امکان اتوماتیک کردن ایمیل‌ها باعث شده‌است که کسب‌وکارها راحت‌تر ایمیل ارسال کنند و از طرفی پاسخ دادن به همین شیوه هم به صورت غیرمستقیم سبب افزایش فروش کسب‌وکارها شده‌است.

 

سوال اول: چرا ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکار ما مفید است؟

هزینه: هزینه این روش بازاریابی بسیار کم است و بازگشت سرمایه آن بسیار چشمگیر است. چون شما نهایتا فقط هزینه یک پلتفورم ارسال ایمیل و نیرویی را می‌دهید که کمپین‌های ایمیل شما را مدیریت می‌کند. حتی سپردن ایمیل مارکتینگ به کمپانی‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، هزینه چندانی دربر ندارد؛ البته در نظر داشته باشید که کمپانی‌های کمی در ایران این کار را روی اصول انجام می‌دهد.

فاکتور موفقیت: ایمیل‌ها بوجود آمده‌اند که به دست مخاطب ایده‌آل شما برسند. اگر به درستی در ایمیل مارکتینگ عمل کنید، بازگشت سرمایه خوبی خواهید داشت و حتما در آن موفق خواهید بود.

قابل اندازه‌گیری و منعطف: پلتفورم‌های ایمیل مارکتینگ در حین اجرای کمپین، به شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که به خوبی می‌توانید شما را در تصمیم‌گیری‌های بعدی یاری کند.

 

 

در طول سال ها، خیلی از متدهای تبلیغات درگیر فانتزی های عمومی شده اند. تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، مارکتینگ مستقیم. اما در حال حاضر اینترنت از تبلیغات بنری تا صفحات اجتماعی ثابت کرده است که ارسال ایمیل تبلیغاتی مقرون به صرفه، موثر و هدفمند ترین ابزار تبلیغات است.

ارسال ایمیل تبلیغاتی دست آورد مالی بسیار خوبی به ازای هر ارسال برای شما به ارمغان می آورد.

حتی در اقتصاد لرزان تنها روش موثری است که کسب و کارها می توانند با اطمینان در آن پول بیشتری صرف کنند.

در سال 2012 ارسال ایمیل تبلیغاتی 1.1 بیلیون کسب و کار را شامل شده است.

 

اگر بخواهیم از ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم باید قبل از هرچیز یک نکته بسیار ارزشمند را یادمان باشد…این نامه های بی سرنشین معرف شخصیت کاری و عقیده شما نسبت به مخاطبان و دیدگاه شما به آن ها هستند.

پس صریحا می گویم که فراموش نکنید مبادا با عملکرد و رویکرد اشتباه نسبت به مخاطبین خود به آن ها حس حقارت و بی ارزشی را القا کنید. مسلما هیچ دریافت کننده ای علاقه ندارد ایمیلی دریافت کند که در ورای محتوای اولیه آن نگاهی ابزاری به مخاطب او باشد.

القای حس ارزشمندی اولین رمز موفقیت شما در ایمیل مارکتینگ است.

از همین رو به شما پیشنهاد می کنم بیشتر از 20 درصد محتوای خود را به تبلیغات اختصاص ندهید.

بهتر است فرآیند ایمیل مارکتینگ شما شامل مباحثی مثل : آموزش، اطلاع رسانی، خبرنامه، تخفیف های ویژه مشتریان، هدیه های مجازی و تعاملات آن هم کاملا رایگان باشد.

یادتان باشد شما مشغول یک پروسه هوشمندانه تبلیغاتی هستید.
باید این حس را به دریافت کننده انتقال دهید که همراهی شما چیزی به داشته های او می افزاید و یک ارزش افزوده برای او قلمداد شوید در اثنای القای این حس خوب می توانید محصول و خدمات خود را با روش هایی مناسب و هدفمند ارائه کنید. به هیچ عنوان از کلیشه های رنگ باخته و از مد افتاده استفاده نکنید.

جامعه هدف خود را بشناسید و برای آن ها تولید محتوا کنید. مطمئنم با من موافقید که احتمالا صنف پزشکان علاقه ای به دریافت اخبار و اطلاعات و نکات مربوط به گیربکس دستگاه های صنعتی ندارند…پس بی جهت خودمان را خسته نکنیم. باید جامعه هدفمان را تغییر دهیم و تا می توانیم علاقه مندان به مباحث خود را جذب کنیم. همیشه معتقد بودم و هم چنان هستم که در فرآیند ایمیل مارکتینگ نباید کمیت را فدای کیفیت هدفمند کنیم…

مسلما 100 مخاطب علاقه مند بهتر از 10000 مخاطب بی علاقه هستند.

شما یک بیزینس پویا و فعال دارید
پس احتیاج به اعضایی پویا و فعال خواهید داشت. مشترکین بی میل و رغبت تاثیری در کار شما نخواهند گذاشت…پس با احترام قائل شدن و ایجاد فضایی دموکراتیک به پایداری فرآیند ایمیل مارکتینگ خود کمک کنید و ثبات بی دلیل را به پایداری اولویت ندهید.

شما در حال استفاده از مقرون به صرفه ترین مدل تبلیغاتی هستید. مدلی که
بازگشت سرمایه شما را تضمین می کند. پس هرچه می توانید هوشمندانه تر و پیگیر تر عمل کنید.

 

– در چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

آمیت داس (Amit Das)، طراح UI و UX در Fab.com می گوید:

” زمانی که تعدادی ایمیل از مخاطبان مختلفی از جمله مشتریان، بازدیدکنندگان وب سایت و دیگر اعضای خبرنامه تان دارید می توانید در زمان هایی مانند زیر به مخاطبان خود ایمیل بزنید: ”

  • سالگرد ها، جشن ها و مناسبت ها (کریسمس، پیروزی تیم فوتبال در جام جهانی، تولد مشتری تان و…)
  • زمانی که یک جشنواره تخفیف دارید (ارسال کد تخفیف به مخاطب)
  • زمانی که محصول یا خدمات جدیدی دارید (به اطلاع مشتری برسانید)
  • زمانی که امکانات جدیدی را به درگاه های ارتباطی تان با مشتری اضافه کرده اید (مثلا یک امکان جدید به اپلیکیشن تان افزوده اید یا در وب سایت تان چت باکسی برای گفتگو و مشاوره دادن به مشتریان مهیا کرده اید)
  • زمانی که مقاله مهمی را در وب سایت تان درج کرده اید.
  • زمانی که احساس می کنید به منظور آموزش راجع به موضوع خاصی باید به مخاطبان تان اطلاع رسانی کنید. (ارسال PDF، ویدیو و…)
  • زمانی که موعد پرداخت مشتری فرارسیده و باید برای مثال قسط ماهیانه اش را بپردازد.
  • زمانی که قرار است در یک نمایشگاه، همایش یا سمینار شرکت یا برگزار کنید. (ارسال دعوت نامه به مخاطب)
  • و هر زمان دیگری که امکاناتی برای آسودگی بیشتر مشتریان تان و یا جذب مشتریان بالقوه فراهم کرده اید می توانید از ایمیل مارکتینگ برای خبر دادن آن به مشتری استفاده کنید.

 

ده گام برای طراحی ایمیل

خب تا این جای کار تعریف و اهمیت ایمیل مارکتینگ و زمان مناسب برای انجام آن را خواندیم.
اما چگونه یک ایمیل مناسب بسازیم؟

این ۱۰ نکته کوتاه را رعایت کنید تا یک ایمیل موفق و به تعبیر Mailify، “خوشمزه” را تهیه کنید:

  1. عنوان: خیلی مختصر، مفید، مرتبط و بدون استفاده از کلماتی مانند سلام، روز به خیر و..!! ، یک عنوان برای ایمیل تان بنویسید.
  2. لوگو: لوگوی برندتان را در بالای ایمیل قرار دهید.
  3. شماره تماس: درگوشه راست بالای ایمیل، شماره تماس خود را قرار دهید.
  4. زیر عنوان مناسب: برای این که مشتری از موضوع ایمیل اطلاع بیشتری پیدا کند (در انتخاب زیر عنوان خیلی دقت به خرج دهید)
  5. شروع صحبت: همان ابتدا به مخاطب بگویید که چرا این ایمیل را برایش ارسال کرده اید.
  6. متن و تصویر: استفاده از چه متن و چه تصویر نباید بیش از حد باشد؛ تعادل میان عکس و متن را رعایت کنید.
  7. اطلاعات تکمیلی مورد نیاز: هر آن چه که مشتری باید بداند را بگویید (مثلا جزییات قرعه کشی تان یا جزییات صورت حساب مشتری)
  8. مناسب تلفن همراه: دقت کنید که ممکن است که مخاطبتان با تلفن همراهش ایمیل شما را بخواند.
    سعی کنید ایمیلی “واکنش گرا” یا “Responsive” طراحی کنید.
  9. دکمه لغو عضویت یا: unsubscribe یک دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل برای مخاطبتان تدارک ببینید تا اگر تمایلی به دریافت ایمیل ندارند به راحتی بتوانند عضویت خود را لغو کنند.
  10. سرور: ایمیلتان را طوری طراحی کنید که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتوانند آن را بخوانند (می دانید که در ایران هنوز هم خیلی ها از Yahoo استفاده می کنند.).

یکی از بهترین منابعی که در آن می توانید تعداد زیادی قالب رایگان برای ایمیل هایتان بیابید وب سایت Mailify می باشد.
برای این کار وارد بخش Free Email Templates از این وب سایت شوید.

 

سه تکنیک برای افزایش تاثیر نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ

روزانه حدود 144 بیلیون ایمیل در جهان ارسال می شود. چگونه شما ایمیل های مربوط به خود را از بقیه جدا می کنید؟

سه تکنیک برای فروش بهتر وجود دارد.

این سه تکنیک عبارتند از

1-ایمیل هایی با موضوعات مبهم و کوتاه بیشتر باز می شوند

زمانی که ایمیلی از نرم افزار ایمیل مارکتینگ ارسال می شود، سر تیترهایی که کلمات کلیدی تری دارند  برای گیرندگان ایمیل ها جذاب ترند. همان طور که می بینید بهینه سازی سر تیترهای ارسالی شما را در رابطه خواندن ایمیل هایتان مطمئن تر می کند. نرم افزار ایمیل مارکتینگ این ویژگی بزرگ را برای  مخاطبین فراهم کرده است تا صاحبان کسب و کارهایی که مشتریانی بالقوه دارند از این طریق بتوانند آن ها را بالفعل کنند. انجام این کار اصلا سخت نیست.
فقط کافی است 3 نکته مهم را به به یاد داشته باشید. موضوعات مبهم،  صمیمانه و کوتاه بنویسید. اگر توجه کرده باشید به طور معمول، شما تمایل بیشتری به باز کردن ایمیل های ارسالی از طرف دوستان و همکاران و خانواده دارید. در واقع این نکات از علم روانشناسی گرفته می شود. در کمپین های ارسالی بعدی موضوعات خود را کوتاه، صمیمانه و مبهم بنویسید تا نرخ باز  شدن ایمیل هایتان بیشتر شود.

2-ترکیب کردن محتواها با پیشنهادات

بارها اظهار شده که دوره ایمیل مارکتینگ تمام شده اما حقیقت این است که این طور نیست و هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.در واقع استفاده از  ایمیل مارکتینگ ارزان ترین راه برای هدف قرار دادن مستقیم  مشتریان است. انجمن بازاریابی مستقیم اعلام کرده است که ایمیل مارکیتینگ در بازگشت سرمایه بسیار موثر است.

تا زمانی که ایمیل وجود دارد، روزهای شکوهمند ایمیل مارکتینگ نیز وجود دارد. با وجود این صحبت ها چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را قوی تر کنیم؟ ساده است! کافی است علاوه بر محتواهای اصلی کسب و کار خود، محتواهای ارزش افزوده را به کمپین های ارسالی از نرم افزار ایمیل مارکتینگ خود اضافه کنید.
اگر تمام ایمیل های شما متمرکز بر فروش باشد مشتریان شما بی حوصله و خسته می شوند و در نهایت لغو اشتراک می کنند. طبق آمار، این عامل به کاهش 25 درصدی مشتریان در سال می انجامد. باید در نظر داشت که در هر صورت حفظ مشتریان فعلی از به دست آوردن مشتریان جدید کم هزینه تر است. برای پایین آوردن نرخ ریزش و حفظ مشتریان فعلی لازم است تا آن ها را علاقه مند نگه داریم. اما چگونه؟ استفاده از محتواهای رایگان آموزشی، خبری و اطلاع رسانی می تواند بسیار موثر باشد. در این جا به چند مدل از آن ها اشاره می کنیم

-ارسال مقالات و خبرنامه در حوزه های مختلف

-برای جلب اعتماد مشتریان آموزش و اطلاع رسانی را بر فروش اولویت دهید.

-ترکیب محتوای فروش خود و محتواهای آموزشی.

برای مثال اگر یک شرکت آرایشی بهداشتی هستید می توانید با آموزش هایی در مورد سلامتی پوست محصولات خود را معرفی کنید.

3-تست همه چیز

وقتی ایمیلی برای شما ارسال می شود باید توانایی بررسی دقیق آن را داشته باشید. بر اساس این یافته ها می توانید کمپین های بعدی خود را ارتقا دهید. راحت ترین تست این است که چند نوع ایمیل با تنوع مختلف را برای مشترکین خود ارسال کنید و بازخورد هریک را جداگانه ثبت و مقایسه کنید.

سه مورد از مهم ترین موارد در  ایمیل مارکتینگ عبارتند از

موضوع ایمیل : همان طور که در بالا هم اشاره شد موضوع ایمیل خیلی مهم است. سر تیترها دریچه های ورود به ایمیل شما هستند. اگر آن ها بهینه سازی نشوند، هیچ کس ایمیل های شما را باز نمی کند. تغییرات متنوع کلمات از جمله بزرگ و کوچک نویسی، طول کلمات و حتی استفاده از شکلک ها را تست کنید.

طراحی : طراحی ایمیل ها بسیار مهم است. استفاده مناسب از رنگ ها و تایپوگرافی ها می تواند تاثیر گذاری  کمپین شما را بالا ببرد و نهایتا منجر به فروش بیشتر شما شود. فقط این نکته را فراموش نکنید که ممکن است طرحی که شما از آن رضایت دارید برای مشترکین شما جذاب نباشد و شما با تست رنگ، دکمه ها، تایپوگرافی و گرافیک های مختلف می توانید به نتیجه مطلوبی برسید.

 

توجه به زمان ها و روزهای ارسال

تحقیقات نشان می دهد ایمیل هایی که در پایان هفته ارسال می شود از ایمیل هایی که در طول هفته ارسال می شود بیشتر دیده می شود. هم چنین بهترین تایم ارسال از  8 عصر تا نیمه های شب ذکر شده است زیرا معمولا مردم روزها مشغول کار هستند. اگرچه هر صنعتی متفاوت است و شما می توانید با تست های متعدد نتایج موردنظر را به دست آورید. با توجه این نکات در نهایت موفق خواهید شد تا بهترین روش را برای ارسال از نرم افزار ایمیل مارکتینگ پیدا کنید

درباره zahra samie

این مطالب را نیز ببینید!

هشتگ چیست و چه کاربردی در اینترنت دارد؟

اگر این روزها اصطلاح هشتگ را در شبکه های اجتماعی و اینترنت زیاد شنیده و …

2 دیدگاه‌ها

  1. ایمیل مارکتینگ

    ممنون از وبلاگ خوبتون. به سایت ما هم حتما سر بزنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *