صفحه اصلی / آموزش کسب و کار / خطای ۴۰۴ چیست ؟ رفع خطای ۴۰۴ و تاثیر آن در سئو

خطای ۴۰۴ چیست ؟ رفع خطای ۴۰۴ و تاثیر آن در سئو

این خطا بدین معناست که صفحه مورد نظر شما روی سرور وجود ندارد. خطای ۴۰۴ معمولا در سمت کلاینت اتفاق می افتد.

خطای ۴۰۴ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راه حل های رفع خطای ۴۰۴ را بررسی کنیم، باید بدانیم خطای ۴۰۴ چیست و در چه مواقعی نشان داده می شود. خطای ۴۰۴، کد اعتبار HTTP است و زمانی نشان داده می شود که صفحه مورد نظر شما توسط سرور پیدا نگردد. این خطای ۴۰۴ می تواند توسط خود سرور نشان داده شود یا خود طراح سایت یک صفحه اختصاصی با اخطار ۴۰۴ را طراحی نماید.

امروزه یکی از ملاک های گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه ۴۰۴ و معرفی آن می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید، کاربر در سایت شما اصلا نباید با خطای ۴۰۴ روبرو شود و صفحاتی را حذف می کنید، بهتر است که دیگران صفحات ریدایرکت کنید، در غیر اینصورت علاوه براینکه سایت شما مشمول جریمه گوگل خواهد شد، تاثیر منفی می تواند برروی سئو سایتتان داشته باشد.

eror404

انواع نمایش اخطار صفحه ۴۰۴ که ممکن است با هر کدام از آن ها مواجه شوید:

  • ۴۰۴ Error
  • ۴۰۴ Not Found
  • Error 404
  • The Requested URL[URL] was not found on this server
  • HTTP 404
  • Error 404 Not Found
  • ۴۰۴ File or Directory Not Found
  • HTTP 404 Not Found
  • ۴۰۴ Page Not Found

اخطار صفحه ۴۰۴، می تواند در هر مرورگر و هر سیستم عاملی نشان داده شود.

مدیریت خطای ۴۰۴ به منظور بهینه سازی موتور جست وجو

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به صورت روزانه اینترنت را زیرو رو می کنید مطمئناً بارها با یکی از معروف ترین خطاهای وب یعنی “Error ۴۰۴ – Page Not Found”  در حین باز کردن سایت های مختلف روبرو شده اید. همه ما می دانیم که صفحات خطا یک تجربه کاربری ناخوشایندی برای هر کاربر محسوب می شود. اما واقعاً این خطاها چگونه روی موتورهای جست وجو تاثیر می گذارند؟ آیا واقعاً خطاهای ۴۰۴ اثر سوئی بر روی SEO سایت شما می گذارند؟ آیا موتورهای جست وجو وبسایت هایی را که از صفحات با خطاهای بسیار ۴۰۴ برخوردار هستند را به نوعی جریمه می کند؟ با ما باشید تا به پاسخ هر یک از این سوال ها جواب دهیم.

چه عاملی باعث بروز خطای ۴۰۴ می گردد؟

از نظر تکنیکی، خطای ۴۰۴، یک اخطار  سمت کلاینت می باشد که کاربر عامل ایجاد آن است. این اخطار بیشتر زمانی روی می دهد که کاربری آدرس صفحه را نادرست وارد می کند یا اینکه آدرس صفحه ای که تایپ می کند، وجود ندارد.

یک عامل دیگر، حذف صفحه مورد نظر است و مالک سایت آدرس صفحات قدیم را به صفحات جدید، ریدایرکت نکرده است. وقتی کاربری روی لینکی کلیک می کند که صفحه آن حذف شده، با خطای ۴۰۴ مواجه می شود. برای این منظور بهتر است که هر صفحه ای که حذف می شود، آدرس آن به یک صفحه مرتبط ریدایرکت گردد.

این امکان وجود دارد که خطاهای ۴۰۴ به چند دلیل رخ دهند. برخی از معمول ترین این دلایل به شرح زیر می باشند :

  1. اول اینکه اگر شما لینک دائمی یا همان permalink یا ساختار لینک وبسایت خود را تغییر دهید احتمال بروز خطای ۴۰۴ می رود. این حالت اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما ساختار طراحی وبسایت را تغییر داده و یا لینک های دائمی را دست خوش تغییراتی می کنید.
  2. دومین دلیل زمانی است که شما محتویات را از وبسایت خود حذف می کنید.
  3. و سومین دلیل نیز زمانی است که شخصی وبسایت شما را تحت یک لینک اشتباه(از نظر آدرس دهی) پیوند داده و یا به طور کلی وبسایت شما را به لینکی اشتباه متصل می کند.
    زمانی که یک کاربر یا یک ربات موتور جست وجو به یک صفحه مشکل دار تحت یک سرور درخواست می دهد، سرورهای وب معمولاً به این درخواست پاسخ خطای ۴۰۴ را داده تا به کاربر اعلام کنند که  صفحه مورد درخواستی شما دیگر در سرور مربوطه موجود نیست. معمولاً ربات های جست وجو به خودی خود هوشمند هستند یعنی اینکه زیاد درگیر خطاهای ۴۰۴ نمی شوند. اما به هر حال برای یک کاربر واقعی بروز یک خطای ۴۰۴ تجربه ناخوشایندی تلقی شده و معمولاً کاربر سعی می کند به دنبال لینکی دیگر در حوضه مد نظر خود بگردد.

عیب دیگر خطای ۴۰۴ این است که  سبب می شود شما لینک های مهم از دیگر دامین ها را نیز از دست بدهید. البته این چیزی نیست که من بخواهم خیلی نگران آن باشم اما به هر حال زمانی که یک کاربر به واسطه یک لینک برگشتی به یک وبسایت مراجعه کرده و با یک صفحه که خطای ۴۰۴ را را نشان می دهد روبرو می شود می تواند ارزش سایت شما را بدین واسطه پایین بیاورد چرا که تصویر این خطای متعلق به وبسایت شما در ذهن کاربر تا مدتها ثبت می شود.

رفع خطای ۴۰۴

۱- بعضی از دلایل خطای ۴۰۴ واقعا نامعلوم است، حتی ممکن است که شما آدرس صفحه حذف شده را به صفحه دیگر ریدایرکت کرده باشید اما باز این اخطار نشان داده شود. بهتر است که چندبار دکمه Refresh یا F5 را چند بار بزنید تا اگر در کش سیستم وجود داشته باشد، از بین برود.

۲- آدرس صفحه یا URL را بررسی کنید. ممکن است به اشتباه تایپ یا نوشته شده باشد. حتی ممکن است در لینک هایی که در سایت قرار گرفته است، آدرس به اشتباهی نوشته شده باشد.

۳- سطح صفحات را در آدرس کم کنید. برای مثال فرض کنید که آدرس www.test.com/a/b/c.html برای دسترسی به یک صفحه سایت خود تعریف کرده اید. این آدرس کاملا طولانی است و کاربران خیلی حوصله تایپ ندارند پس بهتر است تا جایی که می توانید آدرس صفحه خود را کوتاه کنید.

۴- کاربران وقتی آدرس دقیقی را نمی دانند، آن را در موتورها، جستجو می کنند. پس سعی کنید حتما آدرس خود با کلمات ساده ای بنویسید که در سریعا در موتورهای جستجو نشان داده شود.

۵- از کاربران بخواهید که کش مرورگر خود را پاک کنند. چون بعضی از آدرس ها در کش قرار می گیرند و صفحات قبلی را نشان می دهند.

۶- کاربران اگر نتوانند به هر دلیلی سایت را پیدا کنند، با مسئولین سایت تماس می گیرند. پس حتما از قبل اطلاع رسانی نمایید یا راه تماس با سایت را در مکان مناسب و قابل دید قرار دهید.

یافتن لینک های ۴۰۴ و اصلاح آنها برای کاربران و سئوی سایت :

حال اجازه دهید ببینیم چطور باید در مقابل خطاهای ۴۰۴ رفتار کرده و چگونه آنها را به منظور گرفتن بهترین نتایج مدیریت کنیم. با ما همراه باشید.

اول از همه ما باید هر نوع خطای احتمالی ۴۰۴ در بلاگ خود را شناسایی کنیم. برای این منظور بهترین گزینه استفاده از ابزار Google Webmaster است. برای استفاده از این ابزار می توانید از طریق لینک Google Webmaster tool، مسیر Webmaster tool dashboard > Crawl errors > Not found > را طی کنید.

یافتن لینک های ۴۰۴ و اصلاح آنها

بعد از اینکار روی هر یک از لینک های نمایان شده کلیک کنید. سپس شما گزینه ای با نام linked from را خواهید دید که به شما اعلام می کند صفحات یافت شده از چه مکانی پیوند خورده اند. از این ابزار دم دستی همچنین می توانید به منظور پیدا کردن لینک های بالقوه روی وبسایت خود بهره ببرید.

یافتن لینک های ۴۰۴ و اصلاح آنها

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، می توانید از یک پلاگین با نام redirection به منظور ردیابی و هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ از داشبورد خود عمل کنید.بعد از اینکه شما یک لیست از صفحات ۴۰۴ تحت دامین خود را پیدا کردید، چندین راه برای برخورد با آنها وجود دارد که به شرح زیر می باشند :

  • ۳۰۱ را تحت اکثر پیوند مقاله ها و پست های مرتبط یا فهرست ریدایرکت کنید. اگر اینجا فهرست یا مقاله مرتبطی وجود ندارد به سراغ گام بعدی که در ادامه با آن اشاره کرده ایم بروید.
  • اگر علت وقوع خطای آدرس دهی اشتباه از یک دامین دیگر بود شما می توانید از وب مستر درخواست کنید که لینک را اصلاح کند یا اینکه کلاً از ۳۰۱ redirection استفاده کنید.
  • اگر هیچ مقاله مرتبطی تحت لینک ۴۰۴ در وبسایت شما وجود ندارد همینطوری که هست آن را دست نخورده باقی بگذارید چرا که گوگل به صورت خودکار در نهایت چنین صفحاتی را از حالت شاخص خارج می کند.
  • شما همچنین می توانید چنین صفحاتی را به صورت دستی و با استفاده از ابزار webmaster removal از حالت شاخص خارج کنید. البته اگر حجم چنین صفحاتی در حد چند هزار مورد باشد کار شما بس دشوار و طاقت فرسا خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی پیشنهاد می کنم یا از راه حلی قبلی استفاده کرده و یا راه حل بعدی را مورد عنایت قرار بدهید.
  • راه حل بعدی این است که از یک صفحه سفارشی ۴۰۴ برای قوت دادن به صفحه خود بهره ببرید. به عنوان مثال شما می توانید یک کادر جست وجو اضافه کرده، مقاله های مرتبط به شرط تعیین شده توسط کاربر را نشان داده و یا برخی از محبوب ترین مقاله های وبسایت خود را به نمایش بگذارید. در کل هدف این است که یک تجربه لذت بخش را برای کاربر فراهم کنید.
  • مورد دیگری که باید به دقت به آن توجه کنید این است که اگر شما وبسایتی با هزاران صفحه ۴۰۴ در اختیار دارید، نیازی به ربات های موتور جست و جو ندارید چرا که منابع آنها برای اعمال روی چنین صفحاتی نیز محدود است. به همین دلیل بهترین راه کار این است که هر زمان که امکان آن وجود داشت، ریدایرکت کرده و یا به منظور جلوگیری از دسترسی ربات ها به این صفحات از Robots.txt استفاده کرده و آنها را با استفاده از ابزار Google Webmaster حذف کنید. این سیاست مخصوصاً زمانی که شما تمامی پوشه ها یا صفحات category/tag را از وبسایت خود حذف کرده اید بسیار ایده آل به نظر می رسد. در این زمینه می توانید برای یادگیری بیشتر به آموزش هایی که در اینترنت منتشر شده مراجعه کنید.

صفحات ۴۰۴ دشمنان SEO تلقی نمی شوند، اما به هر حال اصلا خوب نیست که یک لیست بلند بالا از صفحات ۴۰۴ در وبسایت خود داشته باشید. در واقع نگرانی اصلی من در مورد صفحات ۴۰۴ این است که آنها تجربه کاربری ضعیف و ناخوشایندی را برای بازدیدکنندگان از وبسایت فراهم می کنند. با توجه به اینکه ما با بهینه سازی موتور جست و جو همیشه سعی داریم یک تجربه کاربری خوب را برای کاربران وبسایت خود فراهم آوریم پس در همه حال باید مواظب چنین صفحاتی بوده، آنها را مدیریت و کنترل کرده تا تلاش های ما در جهت ارائه یک تجربه خوب برای کاربران هدر نرود.

منبع: seokar

درباره zahra samie

این مطالب را نیز ببینید!

هشتگ چیست و چه کاربردی در اینترنت دارد؟

اگر این روزها اصطلاح هشتگ را در شبکه های اجتماعی و اینترنت زیاد شنیده و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *