صفحه اصلی / بازاریابی فروشگاه اینترنتی / تحلیل داده ها در فروشگاه های اینترنتی

تحلیل داده ها در فروشگاه های اینترنتی

تحلیل داده ها در فروشگاه های اینترنتی

جای تعجب است که بسیاری از سایت های تجارت الکترونیک هنوز هم از علم تحلیل داده ها آنطور که باید استفاده نمیکنند. استفاده نکردن ار تحلیل داده ها مانند رها کردن پول روی میز است.

داده ها همه جا وجود دارند از آن ها استفاده کنید.

اگر شما یک فروشنده ی معمولی بودید باید سخت تلاش میکردید تا برای عملی کردن نظریه ها و توصیه ها ،داده های مفیدی را برای سیستم مدیریت اطلاعات جمع آوری کنید. اما درخصوص فروش های اینترنتی هربار که کاربران وارد وب سایت شما میشوند الگوریتم داده ها بروز رسانی میشوند.

اولویت اول باید توجه به رفتار کاربران باشد استراتژی های بازاریابی تجملی میتوانند منتظر بمانند.

قطعا پرداختن به استراتژی هایی مانند بازاریابی بصری، بازاریابی محتوا، بازاریابی فصلی و سایر بازاریابی های پیشرفته ی تجارت الکترونیک برای شما بسیار مهم است. اما قبل از پرداختن به این استراتژی ها رفتار کاربران در سایت خود را ارزیابی کنید و اقدامات خود را با رفتار کاربران سازگار کنید. از طرفی نباید بیش از حد در تحلیل ها غوطه ور شد. به همین منظور در این مقاله به برخی از تحلیل های اساسی اشاره میشود که باید مورد توجه قرار گیرند.

فهرستی از تحلیل های اساسی در تجارت الکترونیک

در مقاله های دیگر به تکینک های تحلیلی تجارت الکترونیک اشاره خواهد شد. اما در این مقاله تنها به تحلیل هایی اشاره میشود که توجه به آنها ضروریست.

 1) چه تعدادی از کاربران از وب سایت شما بازدید میکنند؟ مطمئنا همه ی ما به گفتگو و مکالمه علاقمندیم اما نقطه ی شروع در الکترونیک جذب کاربران برای بازدید از سایت های تجارت الکترونیک است. بنابراین شما باید به نکاتی مانند تعداد بازدید از سایت، بازدید کنندگان بی نظیر، صفحات مورد علاقه کاربران،  bounce rate(نرخ پرش)، زمان سپری شده در سایت و نظیر آن توجه کنید. با کنترل و نظارت دقیق ترافیک و تعداد بازدید کنندگان میتوانید دریابید:

2) چه شایعاتی درحال گسترش هستند.

3 ) چه ابتکاراتی در بازاریابی به افزایش ترافیک می انجامند.

4) مقایسه ی خود با سایر سایت های تجارت الکترونیک.

5 ) تلاش بیشتر برای دست یابی اهداف.

6) تفسیر high bounce rate و .lower bounce rates

کاربران از کدام قسمت از وب سایت بیشتر بازدید میکنند؟

با کنترل بازدیدهای انجام شده از سایت میتوانید دریابید کدام یک از صفحات بازدید کنندگان بیشتر و کدامیک بازدید کنندگان کمتری دارند. با نظارت بر این فعالیت ها درمی یابید:

 1) توجه به کدامیک از محصولات بیشتر و به کدامیک کمتر است.

2) اهمیت تشخیص محصولاتی که هواداران بیشتری دارد.

3) تاثیر منوها و سایر نقشه خوان های طراحی شده.

چگونه تعداد بازدید کنندگان را افزایش دهیم؟

افزایش تعداد بازدیدکنندگان یکی از موارد تحلیلی است که من علاقه دارم مرتبا و چند بار در روز کنترل شود. هنگامیکه یک تجارت الکترونیک راه اندازی میشود وسعت اینترنت میتواند گیج کننده باشد. شما میتوانید از طریق موتورهای جستجو، برنامه های اجتماعی، تبلیغات، وبلاگ ها، سایت های مرجع و سایر منابع به جذب ترافیک بپردازید. هریک از این منابع به دلایل مختلف برای شما ترافیک ارسال میکنند. تقویت و افزایش ترافیک دریافتی از هریک از این منابع به مهارت و هزینه های مختلفی نیاز دارد. این منابع عبارتند از:

 1) موتورهای جستجو: یکی از بهترین ترافیک های دریافتی ترافیک موتورهای جستجو است. چرا که این ترافیک مجانی بوده و بازدید کنندگان نیز معمولا از کاربران واجد شرایط هستند.

2) کلید واژه ها: اگر از طریق سرچ ترافیک جذب میکنید کلید واژه هایی که در قسمت باکس سرچ وارد میشوند اهمیت کلیدی دارند.

3) سایت های مرجع: قطعا میخواهید بدانید چه سایت هایی به سایت شما لینک میشوند مخصوصا  زمانیکه ترافیک قابل توجه ای به سایت شما میفرستند.

4) تبلیغات: اگر در تبلیغات سرمایه گذاری میکنید باید عملکرد آنرا کنترل کنید.

تشخیص عللی که کاربران را از بازدید سایت منصرف میکنند.

اگر از افراد فعال و حرفه ای در زمینه تجارت الکترونیک درباره ترسناک ترین کابوسشان بپرسید قطعا به کارت های رها شده ی خرید اشاره میکنند. بعلاوه اگر نرخ پرش در صفحات محصولات شما بالاست باید نگران باشید. به محض اینکه دریافتید چه چیزی باعث میشود کاربران سایت شما را ترک کنند باید نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

 کلام پایانی.

در این مقاله به تحلیل هایی اشاره شد که صاحبان مشاغل الکترونیک باید به آنها اهمیت دهند. تحلیل ها به تجارت الکترونیک نظم بخشیده و انجام امور را آسان میکنند، آنها همچنین موجب شکوفایی ارزشها در این نوع مشاغل میشوند.

منبع : raadcom.com

درباره zahra samie

این مطالب را نیز ببینید!

توییتر

هر آنچه درباره «توییتر» می دانید و نمی دانید(بخش اول)

توییتر چیست؟ توییتر پس از فیس بوک که به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی شناخته می …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *