صفحه اصلی / آموزش کسب و کار / ایمیل مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایمیل مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟تب داغ بازاریابی اینترنتی باعث شده است تا هر کسی در این بازار شام مدعی تخصص شود. در این بین آنچه بیشتر از همه سر و صدا دارد و هر کسی که از مادرش قهر میکند به سراغ آن می رود، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی و فروش از طریق ایمیل است… .

تمام مدعیان تخصص در زمینه بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت را میتوان با روشهایی تحمل کرد! ولی اهالی این بخش تخصص یعنی ایمیل مارکتینگ غیر قابل تحمل شده اند!

برای شروع به سراغ تعریف ایمیل مارکتینگ می رویم:

تعریف ایمیل مارکتینگ

ارسال ایمیل به مشتریان فعلی و مشتریان سابق و هر کس دیگری که خودش ایمیل خود را از یک راه مشخص به ما داده است، ایمیل مارکتینگ نامیده می شود. ایمیل مارکیتنگ می تواند با هدف فروش، برقراری ارتباط با مشتری برای فروشهای آینده، حفظ مشتری و وفادار کردن وی و مواردی اینچنینی انجام شود. بسته به میزان دانش فرد ارسال کننده، ایمیل می تواند ۱. صرفاً تبلیغاتی باشد. ۲. علمی-تبلیغاتی باشد. ۳. تفریحی-تبلیغاتی باشد.

اما چیزی که قطعیت دارد این است که تنها در همین صورت است که ایمیل مارکیتنگ صورت میگیرد.

 

ایمیل مارکتینگ چه چیزی نیست؟

اسپم. بله به همین سادگی. ایمیل مارکیتنگ به معنای ارسال اسپم نمی باشد. و منظور از اسپم، ارسال ایمیلهای تجاری ناخواسته می باشد. پس وقتی در حال ارسال ایمیل تجاری به فرد یا افرادی هستید که آنها شخصاً اجازه ارسال چنین ایمیلهایی را به شما نداده اند، در واقع دارید اسپم ارسال میکنید.

اسپمرها (کسانی که اسپم ارسال می کنند) همان مدعیان تخصصی هستند که بیشترین سوء استفاده را از بازار بی در و پیکر اینترنت ایران کرده اند. این افراد با انواع و اقسام روشها، ایمیلهای کاربران را از سطح سایتهای مختلف جمع آوری کرده، نسبت به ارسال خودسرانه انواع ایمیلهای تبلیغاتی اقدام می کنند که نتیجه ای جز بدبین کردن کاربر اینترنت به این محیط و کسب و کارهای آنلاین ندارد.

 

چطور ایمیل مارکتینگ را به شکل صحیح انجام دهیم؟

همان طور که در بالا عنوان شد، کسانی که مبادرت به ارسال ایمیلهای تبلیغاتی ناخواسته می کنند تنها به پیکره ی بیزینس های آنلاین ضربه وارد میکنند و کار آنها سودی برای این دست از کسب و کارها ندارد. اما مسلماً به دنبال راهی برای استفاده صحیح از این استراتژی بازاریابی اینترنتی هستید.

مهمترین اصل در ایمیل مارکتینگ، این است که دریافت کننده ایمیل، شخصاً به شما اعلام کرده باشد که میخواهد از شما ایمیل دریافت کند. مثلاً با عضویت در خبرنامه سایت شما، با عضویت در فید سایت شما، با ارسال ایمیل به شما، عضویت در گروه سایت شما و یا هر روش دیگری. در این حالت ارسال ایمیلهای تبلیغاتی هیچ ایرادی نداشته و چنانچه با روش درست پیاده شود میتواند به سوددهی شما منجر گردد.

برای انجام صحیح ایمیل مارکتینگ، حتماً نیاز به استفاده از روشهایی برای ترغیب بازدیدکننده سایت یا بلاگ خود به دادن آدرس ایمیلش به شما، دارید. مثلاً می توانید یک هدیه مثل یک کتاب الکترونیک را به وی بدهید البته به این شرط که ایمیل خود را ثبت کند یا … .

اجازه‌ی کاربران برای ایمیل مارکتینگ اصولی مهم است.

اگر کاربر فعال اینترنت در ایران باشید به احتمال زیاد در اینباکس خود با تعداد زیادی ایمیل تبلیغاتی که شاید مخاطب این‌گونه محصولات نباشید برخورد خواهید کرد. به همین دلیل قانون اول و اصلی در ایمیل مارکتینگ اجازه‌ی خود کاربر هست. این روزها سرویس‌های ایمیل مانند جی میل بسیار به رفتار(Interaction)  کاربران نسبت به ایمیل‌های ارسالی حساس هستند. شاید ایمیل شما تمامی اصول موردنظر را داشته باشد اما چون کاربران، ایمیل خود را در اختیار شما قرار نداده‌اند باعث شکست کمپین تبلیغاتی شود.

 

ساده‌ترین روش به دست آوردن اجازه‌ی کاربران استفاده از فرم‌های عضویت در سایت یا خبرنامه سایت است. کاربران با عضویت در خبرنامه به شما این اجازه را می‌دهند که از ایمیلشان برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنید. روش دیگر دریافت مستقیم ایمیل از مشتری و ثبت آن در لیست می‌باشد.

 

همانطور که می‌دانید در بازاریابی اندازه‌گیری و بررسی(Measurement)  اهمیت فراوانی دارد. استفاده از ایمیل مارکتینگ به‌عنوان روشی برای فروش نیازمند دانش کافی و مناسب است. توجه داشته باشید به دست آوردن دانشی که افرادی برای آن سال‌های زحمت می‌کشند بدون هزینه نیست. پس اگر نتوانستید به حدی برسید که آمار و داده‌ها را به‌طور کامل بررسی و تحلیل کنید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید تا شمارا در این امر یاری کند. بررسی درست یا اشتباه بودن آمار، مرزی است بین پیروزی و شکست در یک کمپین تبلیغاتی.

What-Is-Email-Marketing4

دسته‌بندی‌های زیادی برای ایمیل‌های ارسالی وجود دارد اما می‌توان آن‌ها را به ۶ دسته‌ تقسیم کرد:

۱.خبرنامه:  بسیاری از شرکت‌ها، گروه‌های تجاری و غیرتجاری از خبرنامه به‌عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا بهتر و بیشتر با مخاطبان خود در ارتباط باشند و آن‌ها را از آخرین مطالب و اخبار سایت خود مطلع کنند.

 ۲.DIGEST: به‌درستی نمی‌توان برای این گروه از ایمیل‌ها معنای درستی به فارسی پیدا کرد. اما به ایمیل‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجام‌شده شرکت، پیشنهاد‌هایی برای هفته‌ها و یا ماه‌های پیش رو را در بردارد.

۳.ایمیل‌های اختصاصی: یا ایمیل‌های تک محوری(Stand Alone)  ایمیل‌هایی هستند که در آن‌ها تنها در مورد یک موضوع خاص اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود. به‌طور مثال اطلاع‌رسانی در مورد محصولی جدید و دعوت کاربران به استفاده از آن‌.

 ۴.ایمیل‌های تبلیغاتی: تمامی ایمیل‌هایی که تا اینجا در مورد آن‌ها توضیح دادیم فرض بر این بود که دیتابیسی از ایمیل مخاطبان در اختیار شماست و از طریق آن با کاربران ارتباط برقرار می‌کنید. اما حالت‌هایی هم هست که شما هزینه‌ای را به فرد یا گروهی پرداخت می‌کنید تا برای شما ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنند. این نوع ایمیل‌ها در دسته‌ی ایمیل‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند.

 ۵.ایمیل‌های تبادلی (Transnational Email): به ایمیل‌هایی گفته می‌شود که در پایان عملیاتی که کاربر انجام داده است برای وی ارسال می‌شود. از نمونه‌های رایج می‌توان به ایمیلی که برای تأییدیه و خوش‌آمدگویی برای عضویت در خبرنامه ارسال می‌شود اشاره کرد.

 

منبع : 84edu.net ، rahgozar.co

درباره zahra samie

این مطالب را نیز ببینید!

هشتگ چیست و چه کاربردی در اینترنت دارد؟

اگر این روزها اصطلاح هشتگ را در شبکه های اجتماعی و اینترنت زیاد شنیده و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *